piątek, 4 lipca 2014

Tajemnice starego pałacu. Duch z Niewiadomic.


Autor: Katarzyna Majgier
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Platon24
Oprawa: miękka
Liczba stron: 272
Cena okładkowa: 24.90 zł
Zamki, pałace zawsze były i są inspiracją dla pisarzy oraz filmowców. Ja im się wcale nie dziwię! W moim przypadku każda wizyta w zamku staje się pasjonującą i pobudzającą wyobraźnię wyprawą. Twórczość autorki nie jest mi bliżej znana, w związku z tym postanowiłam skusić się na powieść o duchu z Niewiadomic. Nie wiedziałam czego mam się spodziewać po tejże książce, ale z racji tego że lubię przeróżne przygodówki dla dzieci i młodzieży, nie mogłam pozostać obojętna.

Rodzina Czereśniaków nigdy nie była zamożna. Pani Czereśniakowa martwi się przykładowo złamanym paznokciem, pan Czereśniak chciałby zgarnąć duże pieniądze bez jakiegokolwiek wysiłku, a syn Arnold raczej nie może być uznany za prymusa. Cała nadzieja narodu w dwunastoletniej Magdzie - mądrej dziewczynce, kompletnie niepasującej do reszty rodziny. Pewnego dnia Czereśniakowie wygrywają potworne pieniądze. Za taką kwotę postanawiają zakupić i odnowić stary pałac w Niewiadomicach, jedyny który ich zainteresował. Od tej pory ich życie nie należy do nudnych i bezbarwnych, tyle że Magda w takim świecie po prostu nie może się odnaleźć ! Po sąsiedzku mieszka Wiktor, równolatek naszej bohaterki. Dzieci zaprzyjaźniają się, chociaż początek ich znajomości nie można uznać za udany. Żeby nie było nudno, Magda i Wiktor będą musieli rozwiązać pewną zagadkę. Podobno w pałacowych podziemiach znajduje się ciało kobiety, zamordowanej w czasach wojny. Tyle że ta kobieta prawdopodobnie sama chce nawiązać kontakt z żywymi... pod postacią ducha ma się rozumieć! Co w piwnicy odkryją nasi bohaterowie ? Kim jest kobieta z przeszłości i jakie znaczenie ma dla niej aktualne mieszkanie Magdy ?

Książki o duchach, nawet takie dla dzieci i młodzieży, czytam a właściwie połykam stertami. To takie lekturki na leniwe popołudnie, na pewno nie zmuszające mnie do głębszych przemyśleń :) Czasem każdemu przyda się wielka odskocznia od codziennych spraw i obowiązków. Właśnie w taki sposób potraktowałam książkę Majgier - nie jako zobowiązującą powieść, a miły i przyjemny przerywnik. Czyta się ją szybko, wręcz błyskawicznie, strony uciekają w zatrważającym tempie. Niby wszystko jest przewidywalne i troszkę oklepane, ale i tak z wielką radością poznałam ducha z Niewiadomic oraz parę przemiłych, ludzkich bohaterów.

Autorka posługuje się prostym, a jednocześnie odpowiednim językiem. W książce nie znajdziemy długich opisów miejsc akcji, jednocześnie śledzimy z przyjemnością rozgrywające się zdarzenia. Liczba stron, wartka akcja, barwne postaci, wszystkie wymagane zasady przygodówek dla dzieci i młodzieży uważam za wypełnione.

OCENA
4 / 5

2 komentarze: