sobota, 20 września 2014

Bot.


Tytuł: Bot
Autor: Max Kidruk
Wydawnictwo: Akurat
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 623
Cena okładkowa: 44.99 zł 
Oto książka dzięki której zarwałam noc :) Dziś chodziłam niewyspana, ale warto było ! 'Bot' Kidruka wciągnął mnie na całego, chciałam odłożyć książkę na półkę by zostawić sobie coś do poczytania na później, niestety to było silniejsze ode mnie. I chociaż często sięgam po tego typu pozycje, wiele podobnych przewinęło się przez moje palce, to i tak jestem zauroczona dziełem Pana Maksyma. Co za tym stoi ? Chyba lekkość 'Bota', dbałość autora o czytelnika, ale i również niesamowita kumulacja fantastycznych wydarzeń !

Na kartach książki poznajemy osobę Tymura Korszaka. Mężczyzna jest ukraińskim programistą, pragnącym pogodzić swe życie osobiste z tym zawodowym. Dla niego czymś najprzyjemniejszym są gry komputerowe, kody i inne bajery o których szczerze powiedziawszy kobieta nie ma większego pojęcia :) W firmie w której pracuje, zajmuje się botami - programami naśladującymi zachowania człowieka. Tego typu wynalazki wykorzystuje się w momencie niepodołania zadaniu przez zwykłą istotę taką jak my. Boty docierają wszędzie tam, gdzie ludzkość jest bezsilna, potrafią wytrzymać wiele i nie cofną się praktycznie przed niczym. Korszak zajmuje się takimi programami z łatwością, gdyż jest to dla niego zupełna codzienność. Jednak pewnego dnia, jego z pozoru ułożone życie zmienia bieg... Korszak w ramach kontraktu wyrusza do Atakamy gdzie czeka na niego bojowe zadanie. Musi zbadać pewne zjawisko związane właśnie z botami. Część z nich wymyka się spod kontroli, zaczyna zagrażać ludzkości, a ujarzmienie zbuntowanych spoczywa w rękach Tymura. Czy chłopak da sobie radę z budzącym strach wynalazkiem ? Czy boty na dobre opanują świat i podporządkują sobie zwykłego człowieka ?

Książka stworzona przez nieznanego mi bliżej pisarza, znalazła się na mojej osobistej liście "top". Dawno nie spotkałam tak fantastycznego dzieła SF, łączącego w sobie elementy thrillera, nowoczesności, ale i jednocześnie odpowiedniego smaku i języka zrozumiałego dla każdego czytelnika. 'Bot' wciąga już od pierwszych słów, galopujemy przez te ponad sześćset stron nie zdając sobie sprawy, że czas upływa ! Rozdziały nie są długie, także czytanie staje się jeszcze przyjemniejsze. Kidruk z wykształcenia inżynier energetyki, sprawnie posługuje się technicznymi sformułowaniami, jednocześnie nie przytłaczając odbiorcy ich nadmiarem. Nieprzeciętny talent pisarski jest wyczuwalny praktycznie do ostatniego słowa powieści.
Jak wspominałam, 'Bot' nie pozwala nam się nudzić. Dosłownie wciska w fotel i trzyma w napięciu ! Czytelnik do końca nie jest w stanie przewidzieć poszczególnych zdarzeń, cała książka to bogactwo niespodzianek, które stopniowo odkrywamy z wypiekami na twarzy. Dużą zaletę stanowi plastyczny język, odpowiednia ilość przypisów i jasność w przekazywaniu informacji. Pozytywnie zaskoczyły mnie również dodatki w postaci przeróżnych obrazków maszyn, aparatur itp. - z czymś takim spotkałam się po raz pierwszy właśnie w 'Bocie'.

Książka zadziwiła mnie swą wspaniałością i oryginalnością. To nie tylko dobre SF, ale i również spora dawka elementów sensacyjnych, które z pewnością przyciągną miłośników przeróżnych gatunków literackich. Ckliwości tutaj nie znajdziecie :) Momenty grozy też się pojawiają, chociaż do takich mrożących krew w żyłach jeszcze im daleko. Autor oczarował mnie również świetną znajomością życia programisty ! Idealnie dopracował swe dzieło, dlatego też przyciąga do siebie masę czytelników. Nie wyobrażam sobie, by Kidruk skończył swą karierę pisarską tylko i wyłącznie na 'Bocie', czekam na kolejne książki z wielką niecierpliwością. Póki co, mogę wam polecić z całego serca przeczytanie niniejszej pozycji. Jeśli planujecie sobie masę rzeczy do wykonania w kolejnym dniu, możecie nie podołać wyzwaniom... powodem będzie potworne niewyspanie związane z całonocnym czytaniem 'Bota' :) Tej książki nie da się czytać "na raty", ją pochłania się w całości.

OCENA
5 / 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz