sobota, 17 czerwca 2017

Trzecia [przedpremierowo]

Znalezione obrazy dla zapytania trzecia magda stachula 
Tytuł: Trzecia
Autor: Magda Stachula
Wydawnictwo: Znak Literanova
Oprawa: miękka
Liczba stron: 400
Cena okładkowa: 36.90 zł
Premiera: 05.07.2017

Ostatnimi czasy, raczę was recenzjami książek, które są nowościami na rynku wydawniczym, albo takimi, mającymi pojawić się za jakiś czas. Premiera Trzeciej dopiero w lipcu, ale ja już dziś przybiegam do was z wpisem na temat tejże powieści. Twórczość Magdy Stachuli miałam okazję już poznać w ubiegłym roku. Jej Idealna przykuła mnie do fotela na kilka godzin. Potem opowiedziana w tej książce historia, nie mogła opuścić mojej głowy. Dlatego z tak wielkim zapałem sięgnęłam po Trzecią. Czy będzie równie ciekawa?

Okładka jest trafnym obrazem wnętrza książki. Wprowadza czytelnika w odpowiedni klimat, mnie napawa jakąś niepewnością, może lekkim strachem. Tak! Oprawa przykuwa wzrok, a jednocześnie ma w sobie coś tajemniczego. Podoba mi się! I chociaż rzadko sięgam po thrillery, tym razem skusiłam się z sympatii do autorki. Było warto.

W Trzeciej poznajemy trzech bohaterów. Eliza, Lilianna i Anton - zapamiętajcie te imiona. Powieść buduje przeplatanka wypowiedzi wymienionych postaci, narracja prowadzona jest w sposób ciekawy, charakterystyczny dla stylu Magdy Stachuli. Eliza pracuje jako psychoterapeutka, chociaż sama posiada pewne problemy psychiczne. Nie chce już akceptować aktualnej sytuacji, pragnie zmian. Nie ma jednak oparcia w nikim, co dodatkowo potęguje jej negatywne samopoczucie. Kobieta orientuje się, że ktoś ją śledzi. Czy to tylko urojenie? Dalej mamy Liliannę, samotną kobietę, ale żyjącą w dostatku. Jest jeszcze Anton, mężczyzna z Rosji, który przybywa do Krakowa. Każda z tych osób skrywa jakiś sekret. Jaki? Czy bohaterowie będą mieli okazję się spotkać? Nie, tego wam nie zdradzę. Wszystkiego dowiecie się po lekturze książki Trzecia

O matko! To była niesamowita książka. Czytałam ją jednym tchem, nie dzieliłam na rozdziały. Akcja tutaj się nie toczy, a gna niczym wiatr. Poszczególne rozdziały kończą się w takich momentach, że po prostu musimy przeczytać kolejny. Zanim się obejrzymy docieramy do końca. Trzecia wciąga i to na samym początku. Czytelnik z wypiekami na policzkach śledzi losy bohaterów. W moim przypadku, szczególnie wczułam się w Elizę. Jej "części" w książce były dla mnie bardzo emocjonujące. 
Trzecia to lektura mrożąca krew w żyłach. Nie ma tutaj jakichś drastycznych momentów, jednak powieść i tak przeraża. Może dlatego, że podobna historia, podobne sytuacje mogą się zdarzyć w naszym otoczeniu, a nawet w naszym życiu. Los bywa przewrotny, o czym pewnie wiecie doskonale. Autorka nie osadziła akcji książki głównie za granicami naszego kraju. Wydarzenia rozgrywają się przeważnie w Krakowie i Warszawie. Szczególnie Kraków ma dla mnie szczególne znaczenie, także pochwalam pomysł na taką, a nie inną miejscówkę dla Trzeciej. Warszawy jest nieco mniej, tak samo jak zagranicy. 

Bohaterowie książki są postaciami barwnymi i interesującymi. Tak jak wspominałam, mnie przypadła do gustu osoba Elizy. W sumie nikt z trójki nie jest idealny, każdy ma jakieś grzeszki na sumieniu. W związku z tym, ja nie polubiłam bezgranicznie żadnej z nich. Elizy było mi zwyczajnie żal. Końcowe strony książki uświadomiły mi, iż tak wykreowane osobistości, lubią zaskakiwać w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Tak samo jak cała książka Trzecia.

Lubicie powieści z dreszczykiem? Znacie Idealną? Czekaliście na premierę nowej książki Magdy Stachuli? Jeśli na te pytania odpowiadacie twierdząco, to Trzecia powinna znaleźć się w waszej biblioteczce. Do premiery pozostało jeszcze trochę czasu, jednak już dziś zapisujcie datę 5.07 i obowiązkowo biegnijcie w tym dniu po egzemplarz Trzeciej. Warto.

OCENA
5 / 5

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Znak Literanova

 Znalezione obrazy dla zapytania znak literanova

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz