wtorek, 25 listopada 2014

Czary góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich.


Autorzy: Katarzyna Ceklarz, Urszula Janicka - Krzywda
Wydawnictwo: TPN
Oprawa: twarda
Liczba stron: 216
Cena: 59 zł
Premiera: 31.10.2014
Osobiście jestem mocno związana z Tatrami, więc nie mogłam przegapić takiej książki ! Nie wiedziałam jednak, że zaskoczy mnie ona aż taką dawką magii ! Dziwne zdarzenia zaczynają się już od oględzin samej okładki. Na obwolucie książki widzimy wielką, czarną dłoń... Jakież było moje zdziwienie, że w momencie jej pocierania, dostrzegłam powoli ujawniające się zdjęcie autorek. Z czymś takim spotkałam się po raz pierwszy, zostałam totalnie zaskoczona. To się nazywa spektakularne wejście :)

Autorki postanowiły zebrać około 250 pojęć po to, by przybliżyć nam kulturę ludową górali. Przecież jest tak piękna, chociaż wraz z biegiem czasu i pogonią za nowoczesnością, ku rozpaczy wielu, po prostu zanika. Nie można dopuścić do zniszczenia tego nad czym pracowały pokolenia. W związku z tym dzieło 'Czary góralskie...' po prostu musiało znaleźć się w mojej domowej biblioteczce.

Na ponad dwustu kartach książki, odnajdziemy hasła odnoszące się do tematyki góralskiej. Nie są to jednak tylko suche fakty, mogące znudzić nawet największego fana tego typu twórczości. Ani się nie obejrzycie, a przepadniecie na całego podczas lektury i wyszukiwania poszczególnych pojęć. Dowiecie się między innymi jak odgonić ulewę, jakie znaczenie w męskim stroju odgrywa spinka, czym jest magiczny stołek, w jaki sposób zdemaskować czarownicę i wiele podobnych informacji. Osobiście kojarzę kilka czarów, magicznych przedmiotów itp. Mieszkam w niezbyt odległym rejonie, także chcąc czy nie chcąc, (raczej chcąc) "nasiąknęłam"  niniejszą kulturą.

Potężną zaletą książki, są również przepiękne, oddające góralski klimat zdjęcia, w które często wpatruje się z wielką uwagą. Publikację przeglądam praktycznie każdego dnia, lubię wieczorkiem odszukać sobie garść haseł i zatopić się w ich przyswajaniu przez sporą ilość czasu. Bardzo się cieszę, że unikalne na wydawniczym rynku dzieło, trafiło pod mój dach. Jestem święcie przekonana, iż w odpowiednim momencie przedstawię je swym dzieciom. Autorki wykonały kawał dobrej roboty !

OCENA
5 / 5 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz