wtorek, 4 października 2016

Nagroda pocieszenia

 Znalezione obrazy dla zapytania nagroda pocieszenia adam lang

Autor: Adam Lang
Wydawnictwo: Literackie
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 268
Cena okładkowa: 32.90 zł
Premiera: 29.09.2016

Twórczość Adama Langa mogłam poznać przy okazji czytania jego debiutanckiej powieści Klucze. Książka przypadła mi do gustu, chociaż nie pokładałam w tej pozycji wielkich nadziei. Jednak już kilka stron uświadomiło mi, że obok takiego czytadła po prostu nie wolno przejść obojętnie. Dzieło zostało nominowane do Nagrody Polskiej Sekcji IBBY "Książka Roku". 
Z zapartym tchem czekałam na kolejne "dziecko" Adama Langa i... wreszcie jest! Nagroda pocieszenia miała swą premierę w ubiegły czwartek, a ja dziś mogę wam zdradzić, co sądzę o niniejszej pozycji. 

Mnie i Trotyla najbardziej łączy to, że obaj, w odróżnieniu od większości, wiemy, czego chcemy.
 
Na kartach powieści poznajemy Kubę. W podstawówce i gimnazjum chłopak uchodził za kujona, samotnika i zwykłego "szaraczka", który nie wyróżniał się niczym szczególnym. Nie należał do grona tych trzymających władzę, tych popularnych i chętnie zapraszanych na imprezy. Wszystko uległo zmianie w momencie, gdy Kuba stał się uczniem publicznego liceum. Tam zasiada w ławce z Trotylem - najbardziej popularnym chłopakiem. Młodzi szybko stają się przyjaciółmi, spędzają ze sobą wolny czas, podrywają dziewczyny. Kuba dosłownie nie może uwierzyć, że jego los tak się odmienił. Wreszcie jest w centrum uwagi, wreszcie coś znaczy w społeczności szkolnej i nie tylko... Pojawiają się pierwsze poważne uczucia, pierwsze związki. Niestety Kuba zakochuje się dziewczynie przyjaciela, co jak się pewnie domyślacie, przyniesie młodym mnóstwo problemów. W jaki sposób nasz bohater wybrnie z tej sytuacji? Czy dla dobra swojego związku zrezygnuje z przyjaźni z Trotylem? 

 Tak jak to miało miejsce w przypadku książki Klucze, tak samo Nagroda pocieszenia została pochłonięta w jeden wieczór. Jestem przekonana, że za jakiś czas znów sięgnę po powieść, a z pewnością polecę ją znajomym nastolatkom. Dlaczego? Bo Nagroda pocieszenia zasługuje na szczególną uwagę i szczególne traktowanie. To nie tylko opowieść o nastoletnich problemikach, ale obraz świata młodzieży, często daleki od ideału. 
Możemy dokładnie prześledzić rozterki głównego bohatera, poznać realia współczesnej młodzieży, prawa rządzące w szkołach ponadgimnazjalnych. 

 Życie przerastało moje możliwości.

Doskonale pamiętam szkolne lata, więc poniekąd rozumiem postępowanie Kuby. Oczywiście czasami chłopak swym zachowaniem okrutnie mnie denerwował, ale przecież młodość rządzi się swoimi prawami. Nastolatek musi popełniać błędy aby zrozumieć i zauważyć pewne sprawy. Bohater książki Nagroda pocieszenia został więc nakreślony w sposób idealny i chwała autorowi za tak mądre podejście do tematu. 

Książka jest ciekawą, wciągającą powieścią o młodym pokoleniu. Jej czytanie nie zajmuje zbyt wiele czasu, ale warto na spokojnie prześledzić zawartość każdej strony. Tutaj pośpiech raczej nie jest wskazany, bo zburzy cały klimat... Dzieło Adama Langa mogę polecić czytelnikom w każdym wieku. Młodzieży, bo odnajdą tutaj siebie samych, a także dorosłym, chcącym poznać problemy i rozterki swoich dorastających dzieci. 

OCENA
 5 / 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz