piątek, 9 lutego 2018

Górnicy PL - Karolina Macios

Dziś o książce, którą znów mogłam przeczytać przed premierą. Jednak z recenzją zbierałam się przez ponad tydzień. Nie, nie z powodu wrodzonego lenistwa, a w celu zebrania myśli. Ciężko jest mi opisać to, co czułam podczas lektury dzieła, jak i zaraz po jego pochłonięciu. Tak, Górników PL dosłownie pochłaniałam, a nie czytałam jak normalny człowiek ;) I chociaż rzadko sięgam po podobne pozycje, ta naprawdę przypadła mi do gustu.


Książki o górnikach? Nigdy wcześniej nie słyszałam, a tym bardziej nie czytałam dzieł, opowiadających o ludziach, pracujących w tak koszmarnych warunkach. Obecnie sporo się mówi i pisze na temat himalaistów, a przecież górnik też jest takim bohaterem. Pomimo zagrożenia, które ciągle czyha nad głową, oddech śmierci dosłownie czuje się na karku, oni nie zważając na trudne warunki, zjeżdżają setki metrów w dół. Nie mają innego wyjścia... To ich praca. I tak jak wy, nauczyciele, adwokaci itp. oni zarabiają pieniądze na utrzymanie swych rodzin. A, że ich robota jest bardziej wymagająca... Cóż, każdy na ziemi ma swój plan do wykonania. 
Osobiście o górnikach nie wiedziałam zbyt wiele. Nie ma w mojej rodzinie osoby, która wykonywałaby taki zawód. Sama kopalnię odwiedziłam tylko raz, podczas wycieczki do Wieliczki, w piątej klasie szkoły podstawowej. Wtedy zachwycałam się ciemnymi korytarzami, rozświetlanymi tylko przez niewielkie źródła światła. Jednak kopalnia to nie tylko widoki. Książka Górnicy PL pokazała mi prawdziwą pracę górnika.  

Czy wiecie, że aktualnie na kanale Discovery, jest emitowany serial Górnicy PL? W sumie książka o tym samym tytule, to takie uzupełnienie produkcji filmowej. Karolina Macios, autorka niniejszej pozycji literackiej, sama zjechała w dół, rozmawiała z górnikami - bohaterami książki. Na dzieło Górnicy PL, składa się siedem historii. Każda historia, to rozmowa z poszczególnym bohaterem dzieła. W taki oto sposób powstała pewna całość. Minusem jest z pewnością zbyt mała objętość książki. Dla mnie mogłaby mieć ponad tysiąc stron! Autorka, Karolina Macios, nie zdecydowała się tylko na przedstawienie pracy górnika z kopalni węgla. Są też ludzie pracujący przy wydobywaniu soli i miedzi. To spore różnice i inne zadania do wykonania. Pracowników tych kopalni łączy jedno... Niebezpieczeństwo czyhające nad głową.

Cieszę się ogromnie, że mogłam poznać pracę górników. Wiedziałam, że to, co robią nie jest łatwe, ale że aż tak trudne? Oczywiście jest spora gromada w naszym społeczeństwie, która traktuje górnika jako bezmyślnego robotnika, którego jedynym zadaniem, jest codzienne machanie kilofem. Ludzie myślący w ten sposób - otrząśnijcie się! Podziwiam górników i będę ich podziwiała do końca swego życia. Schodząc pod ziemię, nie wiedzą, czy powrócą do domu cali i zdrowi. Ryzykują, ale nie narzekają. Kurcze, oni naprawdę kochają swoją robotę. Autorka w sposób idealny pokazała siedem osób, które rozwiały moje wątpliwości dotyczące górnictwa. Naturalnie jeszcze nie wiem wszystkiego, ale już nieco więcej niż kilka miesięcy temu ;) Będę też oglądała dokument na Discovery - w ramach uzupełnienia informacji. Książka ląduje na półce oznaczonej "ulubione". 

                                                              

Znalezione obrazy dla zapytania górnicy pl ksiazka

Tytuł: Górnicy PL
Autor: Karolina Macios
Wydawnictwo: Insignis
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 208
Cena okładkowa: 34.99 zł
Premiera: 31.01.2018 

Za egzemplarz dziękuję agencji AiM Media

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz