środa, 16 sierpnia 2017

Sznurek [przedpremierowo]

Znalezione obrazy dla zapytania sznurek adam lang 
 Tytuł: Sznurek
Autor: Adam Lang
Wydawnictwo: Literackie
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 324
Cena okładkowa: 34.90 zł
Premiera: 17.08.2017

Ostatnio zarzucam was recenzjami przedpremierowymi. Sznurek jest kolejną. To nowość od wydawnictwa Literackiego, autorstwa Adama Langa. W tym przypadku wiedziałam, że mogę liczyć na fantastyczną lekturę. Warsztat twórcy znam naprawdę dobrze. Czytałam już jego Klucze i Nagrodę pocieszenia. Z tych dwóch książek byłam bardzo zadowolona. I chociaż nie należę do nastolatków, spokojnie odnalazłam się w przedstawionym świecie. Lang pisze dla ludzi młodych. Jako nauczyciel matematyki miał z młodzieżą świetny kontakt. Pewnie dlatego jego książki są tak dopracowane. Na premierę Sznurka nie musicie zbyt długo czekać... To już w czwartek!

 Okładka? Jak dla mnie genialna! Wpisuje się idealnie w klimat powieści i stanowi jej odpowiednie uzupełnienie. Ogólnie rzecz ujmując, książki Adama Langa wydawane przez wydawnictwo Literackie, mają wspaniałe oprawy. Ta nie odstaje od reszty i w mojej biblioteczce prezentuje się nienagannie. Jak z zawartością? O tym za chwilę ;)

  Chciałem, żeby mnie przytulił i zapytał: "Jak to, syneczku, było naprawdę?". Wtedy bym mu powiedział i wcale bym się na niego nie gniewał, że mnie tak mocno pobił. Niestety, nie zapytał.

Poznajcie Krystiana. To właśnie on będzie narratorem i głównym bohaterem książki Sznurek. Chłopak mieszka na wsi. O rozrywkach może sobie tylko pomarzyć. Dojrzewanie w takim otoczeniu z pewnością nie jest sielanką. Rówieśnicy Krystiana znajdują pocieszenie w bójkach i pijatykach. Nasz bohater jest typem innego człowieka. Czasem oberwie od starszych, a w domu przeżywa prawdziwy horror. Ojciec i dziadek nie liczą się z nikim, nie inaczej zachowuje się Seba - brat Krystiana. Matka? Wiecznie nieobecna. Pewnego dnia nasz bohater poznaje Sonię - dziewczynę z Warszawy. Chłopak ma jeszcze jakąś nadzieję na lepsze życie. Niestety okazuje się, że Sonia jest dziewczyną jego kumpla z dzieciństwa. Czy los Krystiana jeszcze się odmieni? Czy związek z Sonią ma szansę stać się realny? 

Autor po raz kolejny zafundował nam rewelacyjną lekturę. I nie myślcie sobie, że Sznurek to mało znaczące, pozbawione sensu czytadło dla nastolatka. To mądra, a jednocześnie bardzo wciągająca powieść dla każdego. Oczywiście najlepiej w tej historii odnajdą się ludzie młodzi. Jednak i starsi z przyjemnością poznają nowego bohatera i jego życie. 
Krystian jest młodym, zagubionym chłopakiem, który stara się uciec z małej wsi, przed nieciekawą sytuacją w domu i w grupie rówieśników. W jego życiu pojawia się urocza Sonia. Wtedy nasz bohater staje się szczęśliwy! Niczym feniks z popiołów powstaje, walczy z negatywnymi emocjami. Jest jeszcze Konrad - chłopak Soni. Krystiana ja rozumiem doskonale. Nie mam w tym momencie na myśli jego uczuciowej sfery, ale raczej tej, związanej z miejscem zamieszkania. Wieś tylko z pozoru wygląda uroczo i bajecznie. Tak naprawdę, to miejsce trudne dla młodych ludzi. Gdzie znaleźć pracę, drugą połowę, przyjaciół? Wszyscy się znają i wszyscy o sobie sporo wiedzą... Ech! 

Przez następne dwa dni sterczałem pod jej blokiem. Nie zobaczyłem jej. Może wyjechała.

Adam Lang znów nie boi się poruszać w swojej książce problemów istotnych i jakże aktualnych. Tym razem zobrazował nam trudne, toksyczne relacje w rodzinie, brak zrozumienia ze strony najbliższych i przyjaciół, samotność, problemy z używkami w przypadku ludzi młodych. To wszystko skłania do przemyśleń i trafia głęboko w duszę nastolatka. Autor prezentuje jednak niniejsze zagadnienia w sposób ciekawy i przystępny. Czytelnik nie ma żadnego problemu ze zrozumieniem jego zamysłu. 

Sznurek to kolejna genialna książka w dorobku Adama Langa. Jestem po prostu szczęśliwa, że tak wspaniałe powieści istnieją na naszym rynku wydawniczym. To nie kolejne bzdurne czytadło, a wartościowe dzieło. Jest tutaj miejsce na szczery śmiech, ale i gorzkie łzy. Zakończenie? Z pewnością nie należy do przewidywalnych. Zaskakuje i takiego obrotu sytuacji, to ja się za żadne skarby nie spodziewałam. Zainteresowani? Mam nadzieję, że tak. Sznurek musi znaleźć się w waszej biblioteczce. Co oznacza tytuł? Dowiecie się wszystkiego po przeczytaniu książki ;)


OCENA
5 / 5

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Literackiemu

Zdjęcie użytkownika Wydawnictwo Literackie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz