niedziela, 19 marca 2017

Tajemniczy ogród

Znalezione obrazy dla zapytania tajemniczy ogród greg

Autor: Frances Hodgson Burnett
Wydawnictwo: GREG
Oprawa: miękka
Liczba stron: 252
Cena: 14.99 zł

Dziś recenzja kolejnego klasyka. Tym razem chciałam wam przedstawić książkę, którą w sumie pewnie większość zna doskonale. Dzieło zostało wydane w roku 1911, a w Polsce trzy lata później. Jak widać Tajemniczy ogród nie jest nowością, a prawdziwym weteranem :) Książka nie wiem czy obecnie, ale za moich szkolnych lat, należała do kanonu lektur. Wtedy niezbyt chętnie po nią sięgałam, ale dziś sytuacja uległa zmianie. Zrozumiałam wreszcie faktyczny sens powieści i pokochałam ją całym sercem. 

Nie miałam swojego egzemplarza Tajemniczego ogrodu, ale zwyczajnie zapragnęłam go mieć w domowej biblioteczce. Wreszcie jest... pachnący nowością i kuszący już od pierwszych stron. W tempie natychmiastowym zabrałam się za lekturę i dosłownie przepadłam. Zakochałam się w dziele Burnett i będę je polecać każdemu!

Bohaterką historii jest niespełna dziesięcioletnia dziewczynka, Mary Lennox. Mary należy do dzieci rozpieszczonych, samolubnych. Rodzice nie interesują się zbytnio swoją córką, natomiast służba lubi spełniać zachcianki swojej "pani". Niestety taka sielanka nie trwa wiecznie. Przez epidemię cholery Mary traci rodziców i trafia do Anglii, do domu nieznanego jej bliżej wuja. Człowiek ten nie należy do przyjaznych, jest wiecznie zamyślony i smutny. Powodem zmartwień mężczyzny jest między innymi syn Colin. Kuzyn Mary z powodu długotrwałej choroby nie wstaje z łóżka. Zachowuje się przy tym niezbyt przyjaźnie. 
Pewnego dnia dziewczynka trafia do tajemniczego ogrodu. Miejsce to wygląda na od dawna zapomniane i strasznie zaniedbane. Od momentu odkrycia, ogród staje się dla Mary prawdziwym azylem. To dzięki niemu nasza bohaterka się zmienia, a wraz z nią wuj, Colin i... sam tajemniczy ogród. 

Książka po latach "zasmakowała" mi o lepiej niż w czasach szkolnych. Ma to swoje źródło w dojrzałości, zrozumieniu pewnych spraw. Z największą przyjemnością pochłonęłam dzieło Burnett za jednym zamachem - powieści nie dzieliłam na rozdziały. Obserwowałam przemianę głównej bohaterki, a także reszty postaci - głównie wuja i Colina. Mary z zadufanej w sobie księżniczki, stała się roztropną, wrażliwą na ludzką krzywdę dziewczynką. Natomiast między innymi w wuju, obudziły się bardziej "ludzkie", przyjazne zachowania. Nie bez znaczenia jest i miejsce rozgrywających się wydarzeń. Do tajemniczego ogrodu sama chciałabym trafić... Kogo i co bym tam zastała/znalazła?

Książka została napisana językiem prostym i zrozumiałym dla młodego czytelnika. Autorka zachowuje również odpowiedni balans pomiędzy dialogami i opisami. Nie nudzi odbiorcy, który przecież nie zawsze ma ochotę przebijać się przez monolog twórcy. Dzieci bywają niecierpliwe, a Tajemniczy ogród to powieść właściwie dla nich. Zachwyciło mnie również wydanie książki. Wydawnictwo Greg dołożyło wszelkich starań, aby ten egzemplarz był wyjątkowy i niebanalny. Barwne ilustracje Zuzanny Orlińskiej, tworzą niesamowity klimat i pozwalają na pełne wczucie się w akcję. Publikacja ląduje na wysoką półkę biblioteczki. Do Tajemniczego ogrodu powrócę jeszcze nie jeden raz. 



OCENA
5 / 5

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu GREG

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz