sobota, 28 października 2017

Ostatni policjant - Ben H. Winters

Znalezione obrazy dla zapytania ostatni policjant ben h winters 
Cykl/Seria: Henry Palace t.1
Autor: Ben H. Winters
Wydawnictwo: RM
Oprawa: miękka
Liczba stron: 360
Cena okładkowa: 34.99 zł
Premiera: 11.10.2017

Lekturę Ostatniego policjanta mam już dawno za sobą, ale dopiero dziś przybiegam do was z recenzją. Nie ma to żadnego związku z moim lenistwem ;) Jakoś nie potrafiłam się pozbierać po tak interesującej powieści. Żadna ze mnie fanka thrillerów, kryminałów i sensacji, lecz dzieło Bena H. Wintersa w tajemniczy sposób mnie zainteresowało. Z tego co wyczytałam na tylnej części okładki, autor jest twórcą aż dwunastu powieści! Muszę nadrobić więc zaległości i poznać lepiej warsztat pisarski Wintersa. 

Jeden rzut oka na okładkę i... jestem przekonana. Oprawa nie należy do pstrokatych, ale i tak prezentuje się niezwykle interesująco. Nawet moja mama pytała o czym jest ta książka, bo okładkę ma fenomenalną. No więc nie pozostało mi nic innego, jak zabranie się za nową powieść. Uprzedzenia gdzieś uciekły, a w opowiedzianą tutaj historię wczułam się niesłychanie szybko. 

Do ziemi zbliża się asteroida zwana Mają. Ludzie są przerażeni, bo za chwile nasza planeta może zniknąć, rozpaść się w pył. Asteroida miała nas ominąć, ale niestety...  Rozpoczyna się szaleństwo! Ludzie biegają niczym szaleni, zamykane są szkoły, urzędy. Część imprezuje, by ostatnie momenty przeżyć w radości. Znaczna grupa popełnia nawet samobójstwo. Henry Palace, detektyw, pozostaje jednak na swoim stanowisku. Wykonuje pracę jakby koniec świata miał nastąpić za kilkadziesiąt lat. Pewnego dnia Henry zostaje wezwany na miejsce samobójstwa. W McDonaldzie powiesił się agent ubezpieczeniowy. Detektyw uważa jednak, że śmierć tego człowieka nie jest związana z szaleństwem końca świata. Henry Palace rozpoczyna śledztwo, bo jest przekonany, iż było to morderstwo. Kto zabił? Dlaczego? 

Ostatni policjant jest pierwszym tomem, więc nie wszystko zostało w stu procentach wyjaśnione. Niemniej, podczas czytania nie byłam zagubiona, a sprawnie poruszałam się w całej historii. Zachłannie poznawałam kolejne strony i wcale nie chciałam zmierzać ku końcowi. Pomysł na kryminał osadzony w świecie zagrożonym totalnym zniszczeniem, był pomysłem idealnym. Nie spotkałam się z podobnym zabiegiem literackim. Mamy pierwszoosobową narrację, która mnie najbardziej odpowiada. Bardzo przeżywałam problemy i rozterki głównego bohatera.
Z kryminałami bywa różnie. Często autor już na wstępie zdradza wszystko, ale Ben H. Winters wykonał kawał dobrej roboty. Myli tropy, wodzi czytelnika za nos, by na końcu odkryć przed nim wszystko to, co tak skrzętnie skrywał. Główny bohater nie jest idealizowany, a przedstawiony jako zwykły, normalny człowiek. Ma mnóstwo problemów, nie rezygnuje z pracy, chociaż za jakiś czas planeta po prostu zniknie. Dalibyście radę tak postępować?

Powieść Bena H. Wintersa została uhonorowana nagrodą im. Edgara Allana Poe w kategorii najlepszy kryminał 2013. Wyróżnienie w pełni zasłużone, bo Ostatni policjant jest dopracowana w każdym calu. Autor nie skupia się tylko na ukazaniu świata w obliczu tragedii, ale także obrazuje nam ludzkie zachowania w tak trudnych chwilach. Henry Palace potrafi przekonać do siebie czytelnika, także nikt nie powinien być rozczarowany. Czekam z niecierpliwością na tom drugi. Mam nadzieję, że będzie równie ciekawy.

OCENA
5 / 5

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu RM 

 Znalezione obrazy dla zapytania rm wydawnictwo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz