niedziela, 21 czerwca 2015

Pół króla.


Tytuł: Pół króla
Cykl/Seria: Morze Drzazg (t.1)
Autor: Joe Abercrombie
Wydawnictwo: Rebis
Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości Księgarni Matras
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 400
Cena okładkowa: 34.90 zł
Premiera: 07.04.2015
Ostatnio mam nieco mniej czasu na czytanie, ale takiej książki nie mogłam sobie odmówić. Okładka mocno mnie zaciekawiła, wzbudziła pozytywne emocje. Niby piękna obwoluta nie zawsze idzie w parze z wysoką jakością dzieła, ale w przypadku książki "Pół króla", otrzymujemy to co trzeba. I tak rozpoczęłam lekturę podczas nudnego dnia w pracy i dosłownie nie potrafiłam się od niej oderwać pomimo tego, że obowiązki wzywały. A tam, raz człowiek może sobie pozwolić na chwilę relaksu z wybitnym dziełem. "Pół króla", to moja pierwsza czytana powieść autorstwa Joe Abercrombie, ale już wiem, że nie była ona ostatnią. Oczarowana, przybiegam do was z informacją odnośnie fabuły i osobistych wrażeń po przerzuceniu wszystkich stron. Czy warto poświęcić kilka wolnych chwil na bliższe poznanie twórczości Abercrombie?

Yarvi, syn króla Uthrika szkoli się na ministra. Chłopak ma zniekształconą dłoń i niespecjalnie pasuje na przyszłego władcę. Dlatego też przewidziano dla niego inne zadanie, w Ministerstwie tacy ludzie jak Yarvi znajdą swe miejsce. Niestety los bywa przewrotny o czym nasz bohater będzie miał okazję się przekonać dosyć szybko. Król i starszy brat Yarviego wpadają w zasadzkę, za którą stoi okrutny Grom-gil-Gorm. Yarvi automatycznie staje się młodym królem, ale na jego rządy przyjdzie jeszcze czas. Chłopak to tylko marionetka w rękach stryja Odema, ogarnięcia sytuacji wcale nie ułatwia wymagająca matka.
Pewnego dnia stryj Odem uznaje, że nadszedł już koniec "panowania" Yarviego. Posuwa się do paskudnego uczynku, jednak książę jakoś wychodzi cało z pułapki. Niestety miejsce na Czarnym Tronie odsuwa się w dal, ponieważ Yarvi zostaje koniec końców pojmany i trafia na galerę kupiecką, gdzie "otrzymuje" posadę niewolnika. Teraz władza spoczywa w rękach Odema, ale kaleki młodzieniec nie tak łatwo podaruje stryjowi tak nieprzepisowe zachowanie. Czy zemsta przyniesie Yarviemu jakąkolwiek korzyść? Czy tron obejmie w końcu prawowity następca, który zaprowadzi pokój w Gottlandzie i pomści śmierć najbliższych mu ludzi?

Jak wspominałam, to było moje pierwsze spotkanie z twórczością Abercrombie. Nie miałam więc możliwości porównać "Pół króla" do innych dzieł autora. Może to i dobrze, ponieważ na świeżo spojrzałam na warsztat tego pisarza. Przyznaję, że nie sądziłam nawet, iż spotkam się z tak fantastyczną książką dla osób w moim wieku. Uwielbiam fantastykę, ale też chcę troszkę odpocząć od naszpikowanej magią fabuły. Tutaj otrzymuje świetnie wykreowany świat, bardzo podobny do tego naszego. Jak widać bez elfów, krasnoludów i innych wymyślnych istot, można pozytywnie zaskoczyć miłośnika fantastyki w różnej postaci. Mogę spokojnie poobserwować bohaterów, nie rozpraszać się zupełnie niepotrzebnymi dodatkami: czary, rasy itp.

Przez czterysta stron, śledzimy losy młodego Yarviego. Chłopak na samym początku wzbudził we mnie litość. Za wszelką cenę chciałam, by jego życie odmieniło się na lepsze, by znalazł swą przystań i zupełny spokój. Kompletnie nie spodziewałam się, że za chwile ten człowiek stanie oko w oko z okrutną rzeczywistością. Zdradzony przez najbliższego człowieka, trafia do zupełnie innego świata. Praca na galerze kupieckiej, w szemranym towarzystwie sprawia, że Yarvi nabiera siły i sprytu. Z zahukanego młodzieniaszka, nasz bohater przeobraża się w prawdziwego władcę Gottlandu. Autor sprawnie zaprezentował tę zmianę, okaszając wszystko sporą dawką innych niebanalnych osobistości. Dlatego też książkę "Pół króla" czyta się z wielką przyjemnością i wypiekami na twarzy. Tutaj nie można się nudzić i odkładać dzieła po poznaniu tylko jednego rozdziału. Jeśli jesteście fanami autora, albo lubicie "Grę o tron", to trafiliście na odpowiednią pozycję literacką. Z przyjemnością sięgnę po kolejne tomy trylogii "Morze Drzazg".

OCENA
5 / 5

1 komentarz:

  1. Ja jestem zainteresowana książką "Tyle słońca" Biografia Anna Jantar

    OdpowiedzUsuń