czwartek, 20 grudnia 2018

Kossakowie. Biały mazur - Joanna Jurgała - Jureczka

Z góry przepraszam was za to, że tak mało recenzji pojawia się ostatnimi czasy, ale na uczelni, w okolicach grudnia, trwa gorący sezon, który totalnie nie pozwala na pisanie czegokolwiek, oprócz piekielnie trudnych kolokwium. Zbliżają się jednak święta, chwila wytchnienia, więc dziś postanowiłam przygotować dla was recenzję najnowszej powieści polskiej pisarki Joanny Jurgała - Jureczka.  


Kossakowie. Biały mazur jak się już pewnie domyślacie, opowiada o chyba najbardziej słynnej, szlacheckiej dynastii artystycznej, znanej nie tylko w naszym kraju, ale także poza granicami Polski. Cała rodzina była bardzo utalentowana i na stałe zapisała się w historii. Książka rozpoczyna się narodzinami bliźniaków, Wojciecha i Andrzeja w Sylwestra. Jedno dziecko przyszło na świat w roku 1856, drugie już w 1857. Dalej autorka nie trzyma się zbytnio chronologii, tylko swobodnie "oprowadza" nas po meandrach losów praktycznie całej rodzinny. Poznajemy więc nestora rodu Kossaków, oczywiście synów - Wojciecha i Andrzeja, ich żony, a później dzieci. Poza wybitnymi osobistościami, poznajemy malownicze miejsca akcji: domy Kossaków w Kośminie, Kossakówce, Górkach Wielkich. Cała książka jest również pełna tajemnic...

Rodziną Kossaków interesuję się już od jakiegoś czasu. Zaczęło się chyba od Wojciecha Kossaka, wybitnego malarza. To on nadzorował powstawanie Panoramy Racławickiej i wspólnie ze Styką stworzył coś niesamowitego. Wiem, bo widziałam, byłam i nadal jestem zachwycona. Potem szukałam kolejnych informacji na temat Kossaków i muszę przyznać, że bardzo wciągnęło mnie to zajęcie. Nie uwierzycie chyba, jak bardzo ucieszyło mnie pojawienie się na rynku powieści Kossakowie. Biały mazur. Wreszcie ktoś postarał się spisać ten porządny kawał historii. Obawiałam się nieco, jak Joanna Jurgała - Jureczka podejdzie do tematu, ale moje początkowe uprzedzenia, okazały się zupełnie bezpodstawne. Książka jest niesamowita!

Niniejszy egzemplarz nie stanowi tylko suchej, mało przyjemnej w odbiorze biografii. To swego rodzaju powieść, którą czyta się fantastycznie. Nie miałam żadnych problemów ze zrozumieniem książki, nie gubiłam się w wątkach, nie myliłam postaci. Kossakowie. Biały mazur to powieść dopracowana w każdym calu. Bardzo pozytywnie zaskoczył mnie dodatek w postaci zdjęć rodziny, które są znane i nieznane. 

Bardzo się cieszę, że taka książka znalazła się w mojej biblioteczce. Pewnie będę do niej powracała, a także szukała kolejnych wyjaśnień tajemnic Kossaków. Bo wszystkiego się o nich nie dowiedziałam. Jeszcze sporo rzeczy nie ujrzało światła dziennego. Przed autorką kolejne zadanie... Ja już czekam z nadzieją na następną, równie interesującą książkę o Kossakach. To coś nie tylko dla fanów historii. Zwykły zjadacz chleba spokojnie odnajdzie się w takiej lekturze. Gorąco polecam! 

                                                                                                   


Autor: Joanna Jurgała - Jureczka
Wydawnictwo: ZYSK I S-KA
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 380
Cena okładkowa: 39.90 zł
Premiera: 29.10.2018

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz