sobota, 2 listopada 2019

Mroczne dzieje Elizabeth Frankenstein - Kiersten White

Mroczne dzieje Elizabeth Frankenstein
Autor: Kiersten White
Wydawnictwo: Young
Liczba stron: 400
Oprawa: miękka

Opis

 "Mroczne dzieje Elizabeth Frankenstein" to opowieść rzucająca nowe spojrzenie na losy Victora Frankensteina. Choć książka odnosi się do znanej wszystkim historii najsłynniejszego potwora wszech czasów, to zastajemy w niej relację nową, bardzo osobistą, przedstawioną przez żonę Victora, Elizabeth. To ona jest bowiem główną bohaterką powieści Kiersten White.

Życie z potworem 

Widząc coś takiego w puli nowości wydawnictwa Young, po pochłonięciu kilku książek dla młodzieży, nie mogłam się nie skusić i powiedzieć niniejszej powieści stanowcze "nie". I chociaż na półce piętrzy się stos innych dzieł do przeczytania na wczoraj, ta pozycja wzbudziła we mnie ogromną ciekawość. Muszę się wam przyznać, że Frankensteina nie czytałam, oglądałam tylko ekranizacje na szklanym ekranie. Wiadomo, jedne były ok, drugie gorsze. Dlatego nie wiedziałam, nie miałam bladego pojęcia czego mogę się tutaj spodziewać. Nie jest to typowa opowieść o znanym wam pewnie potworze, ale uwaga, to historia kobiety, która pod jednym dachem żyła z nim, obserwowała go, a później próbowała zrozumieć. Czegoś takiego naprawdę się nie spodziewałam. Zawsze to Frankenstein był tą główną postacią, a Elizabeth? Był ktoś taki? Zapyta pewnie ogrom ludzi. Dlatego ta książka mocno mnie zainteresowała i postanowiłam ją przeczytać. Czy była to lektura idealna? Myślę, że tak i nie mam jej nic do zarzucenia.

Elizabeth Lavenza, to główna bohaterka tejże powieści. Wychowana w nędzy, biedzie, w młodym wieku zostaje sierotą. Trafia do domu Frankensteinów, a właściwie zostaje sprzedana. Tam ma bowiem stać się przyjaciółką Victora. Chłopiec zachowywał się dziwnie, był bardzo skryty i nie potrafił się otworzyć. Nikt go nie lubił, nikt z nim nie chciał przebywać, a obawę przed Victorem, odczuwała nawet jego matka. Potem i Elizabeth przekonuje się, jaką osobistością jest jej przyjaciel. Pomimo tego, chce go zrozumieć. Czy jednak wie, kim młody Frankenstein jest? Czy jako mąż, pod wpływem Elizabeth, ma szansę się zmienić? Nasza bohaterka odczuwa strach, lecz w głębi duszy naprawdę chcę pomóc Victorowi, który być może gdzieś tam się zagubił. Czy nasza bohaterka to wytrzyma? 

Technicznie

Rzut oka na okładkę - jest naprawdę fajna. Opis nie zdradza wiele, a przekonuje. Narratorką, jak się pewnie domyślacie, jest sama Elizabeth Frankenstein. To dzięki niej mamy szansę poznać Victora z nieco innej strony. Bardzo spodobał mi się dodatek w postaci powrotu do wydarzeń z przeszłości. Od czasu do czasu autorka coś takiego wplata, jednak my się nie gubimy i dzielnie towarzyszymy głównej bohaterce. Kreacja poszczególnych osobistości również przypadła mi do gustu. Kiersten White zręcznie wszystko i wszystkich nakreśliła, a z pewnością nikogo nie idealizowała. My sami możemy określić, kto tak naprawdę był zły, a kto w głębi serca był jednak dobry. Jak myślicie, do której grupy można zaliczyć Victora? Po przeczytaniu książki, pewnie nie będziecie mieli problemu z odpowiedzią na zadane pytanie!
Całość czyta dosyć szybko, chociaż nie mogę uznać tej książki za lekką i niezobowiązującą. Trzyma w napięciu, a nawet miejscami u mnie wywoływała gęsią skórkę. 

Podsumowując

 Książka opowiada o potrzebie przyjaźni, bliskości, a przede wszystkim miłości. Bo każdy zasługuje na zrozumienie i życie w spokoju. Elizabeth od samego początku nie miała łatwo. Sytuacja nie uległa zmianie, kiedy musiała przebywać w towarzystwie potwora. Potem musiała opuścić dom Frankensteinów, bo zwyczajnie, przestała być potrzebna. Chce jednak odnaleźć Victora, chociaż ten nie powinien pragnąć jej towarzystwa. Czy to było już jakieś uzależnienie? Chora miłość, która nie powinna mieć szansy na dalszy rozwój? Na te pytania ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Mogę wam zdradzić, że niniejsza powieść ma w sobie coś, co przyciąga, co nie pozwala odłożyć jej na półkę nie poznając zakończenia. Jeśli nie czytaliście, jeśli jesteście zainteresowani, to gorąco polecam. Myślę, że nie będziecie żałować. 

Za egzemplarz dziękuję księgarni TaniaKsiazka.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz