środa, 24 października 2018

Crank - Ellen Hopkins

Oj, ależ mamy obecnie typową, jesienną pogodę. Nie lubię tej pory roku, ale i tak kiepska aura ma swoje zalety - przynajmniej dla mnie. Mam więcej czasu na poznawanie kolejnych nowości książkowych z czego jestem bardzo, bardzo zadowolona. Na dziś przygotowałam dla was recenzję dzieła, które zwróciło moją uwagę już w momencie, gdy pojawiło się w zapowiedziach wydawnictwa Feeria Young. Takiej książki to ja się nie spodziewałam... Nie sądziłam, że tak mnie wciągnie. Ja za poezją nie przepadam, a mamy tutaj właśnie coś takiego... 


Na kartach książki poznajemy zwykłą nastolatkę, niejaką Kristinę. Dziewczyna mieszka wraz z ojczymem, mamą i rodzeństwem i w sumie toczy normalne, uporządkowane życie. Nigdy nie sprawiała problemów, uczy się dobrze, więc rodzice nie mają żadnych powodów do zmartwień. Kristina w czasie wakacji odwiedza biologicznego ojca. I od tego momentu wszystko zaczyna się komplikować. Poznaje Adama, a ten totalnie zmienia naszą bohaterkę. Pod jego wpływem Kristina bierze narkotyk i w taki oto sposób, wpada w ogromne tarapaty. Dziewczyna staje się głodna nowych wrażeń, nie ma żadnych zahamowań. Nowa osobowość Kristiny - Bree, nieziemsko was zaskoczy!

Książka Crank totalnie mnie powaliła. Na samym początku troszkę obawiałam się samej formy dzieła, ale później, kiedy już na maksa wczułam się w całą historię, poznawanie kolejnych stron stało się czystą przyjemnością. Mamy tutaj jakby zbiór wierszy, więc zdaję sobie sprawę, że nie każdy w tym momencie może czuć się przekonany. Uwierzcie, niniejsze utwory nie sprawiają żadnych problemów, jeśli chodzi o ich odbiór. Oczywiście każdy z nas odbierał je będzie w inny sposób, niemniej sens raczej pozostanie niezmienny. Crank pokazuje nam między innymi, co uzależnienie robi z człowiekiem... To trudny temat, często wałkowany w książkach dla młodzieży, jednak w tym przypadku autorka pokusiła się o troszkę inne podejście do sprawy. Czy łatwiejsze? Niekoniecznie... Może tylko lepiej zrozumiałe. 

Książka ukazuje nam poszczególne etapy uzależnienia. Nie ma tutaj rozwlekłych opisów, a i tak historia potrafi dotrzeć do umysłu czytelnika i pozostać tam na długo. Bardzo spodobała mi się kreacja głównej postaci, typowej nastolatki, która pod wpływem innej osoby, (i nie tylko), staje się kimś innym. Muszę jeszcze nadmienić, że opisana przez Ellen Hopkins historia, to niezupełnie wyssana z palca opowiastka. Część wydarzeń jest prawdziwa i dotyka rodziny autorki. Większej motywacji do sięgnięcia po Crank chyba nie potrzebujecie. Nie bez znaczenia jest zewnętrzna oprawa dzieła. Czarna okładka z napisami w kolorze białym, imitującym litery pisane kredą, robi tutaj niezłą robotę.

Książkę moglibyście przeczytać w jeden wieczór i totalnie o niej zapomnieć, ale po co, w jakim celu? Warto zatrzymać się przy niej nieco dłużej, porozmyślać, postarać się zrozumieć dokładnie zamysł autorki, wyciągnąć wnioski, a później, być może Crank komuś polecić? Myślę, że do niniejszego dzieła jeszcze powrócę, a z pewnością podsunę je młodszym od siebie. Dobra, starszym również!

                                                                                                     

Crank

Tytuł: Crank
Autor: Ellen Hopkins
Wydawnictwo: Feeria Young
Oprawa: miękka
Liczba stron: 448
Cena okładkowa: 39.90 zł
Premiera: 17.10.2018


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz