poniedziałek, 28 stycznia 2019

Uwikłana - Natasha Preston

Dawno mnie tutaj nie było, ale nie z lenistwa, a przez pojawienie się zmory studentów... sesji. Na szczęście znalazłam chwilkę na przygotowanie recenzji książki, którą ostatnio przeczytałam. Leżała u mnie i leżała, czekała na odpowiedni moment... To nowość wydawnictwa Feeria Young - wydawnictwa, które zawsze ma dla mnie coś specjalnego, coś interesującego. Tak też było i tym razem. Uwikłana znalazła się w moich rękach, a czy się podobała? O tym w dalszej części recenzji. 



Grupka przyjaciół postanawia spędzić weekend w aktualnie opuszczonym domku nad jeziorem. Do paczki znajomych dołącza niejaki Blake, starszy brat jednego z uczestników wypadu. To właśnie do jego rodziców należy posesja nad jeziorem, tyle że po ich rozwodzie dom opustoszał. Młodzi mają więc nadzieję na dobrą zabawę bez kontroli ze strony starszych. Niestety nie mają pojęcia, że ta wycieczka zakończy się strasznie... Do domku przybywa siedem osób, ale wyobraźcie sobie, że w dniu kolejnym będzie ich tylko pięcioro. Tak, dobrze zrozumieliście i przeczuwacie sprawę... Dwoje nastolatków zostaje zamordowanych. Morderca jest więc w grupie przyjaciół, tylko kto nim jest? 

Uwikłana to thriller autorstwa Natashy Preston. Dorobek pisarki znam całkiem dobrze, gdyż mam w swym posiadaniu kilka jej książek, które faktycznie bardzo przypadły mi do gustu. Byłam więc przekonana, że kolejna nowość okaże się idealna. Cóż, jest naprawdę wspaniała, ale dostrzegłam w niej pewne mankamenty. Nie są to jakieś straszne wady, które odbierałyby radość z możliwości poznania kolejnej, fantastycznej książki Preston. Jednakże te maleńkie minusiki sprawiają, że poprzednie dzieła można sklasyfikować jako lepsze. Dobra, dosyć ględzenia, czas przejść do szczegółów :)

Uwikłana, jak się pewnie domyślacie, jest skierowana w stronę nastolatków, więc bohaterami po prostu musi być młodzież. No w sumie nie musi, ale chyba w pewnym sensie przekonuje do książki takiego nastolatka, który czasem czyta jedną powieść w ciągu całego roku. W tym przypadku poza postaciami w wieku "naście" lat, mamy jeszcze charakterystyczne dla tej grupy wiekowej problemy. Wiecie, miłostki, kłopoty z rodzicami, rówieśnikami, brak zrozumienia itd. Bo jak to mój profesor od matematyki mówi - wspólne problemy łączą najbardziej. Dlatego taki młody odbiorca w sposób odpowiedni, zgodnie z zamysłem autora, odbiera sens powieści. Niby nie musi zbytnio główkować, ale też momentami powinien przynajmniej zastanowić się nad pewnymi sprawami. 

Mam pewne zarzuty do niedokładnego nakreślenia poszczególnych bohaterów. Spora część została potraktowana po macoszemu, a nawet zepchnięta na boczne tory powieści. Niby są, a jednak tak jakby ich nie było i nie mieli nic do powiedzenia, a nawet na swoje usprawiedliwienie. Szkoda, bo każda postać powinna coś wnosić do powieści, a nie być tylko ozdobnikiem i swego rodzaju, przepraszam za wyrażenie, "zapchaj dziurą". Główna bohaterka często denerwowała mnie swą naiwnością, brakiem swojego zdania na pewne tematy. No i to jak szybko się zakochała, powinno zostać zaliczone jako rekord ;) 

Uwikłana to wciągająca, zaskakująca lektura dla nastolatków. Nie obeszło się bez małych wtop, które nie klasyfikują książki jako złej, ale decydują o jej nieco niższej jakości od poprzednich dzieł Natashy Preston. Czekam jednak na kolejne "dziecko" autorki - lepsze, mocniejsze i dopracowane w każdym calu. 

                                                                                                      

 Uwikłana

Tytuł: Uwikłana
Autor: Natasha Preston
Wydawnictwo: Feeria Young
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 384
Cena okładkowa: 37.90 zł
Premiera: 16.01.2019

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz