czwartek, 30 sierpnia 2018

W pustyni i w puszczy - Henryk Sienkiewicz

Tak, przyszedł ten czas, gdy na moim blogu pojawi się recenzja chyba najbardziej znanej książki dla dzieci i młodzieży, autorstwa wspaniałego Henryka Sienkiewicza. Cóż, ja byłam najprawdopodobniej dziwnym dzieckiem, bo przygodę z książkami tego autora, rozpoczęłam od czytania Trylogii. Oczywiście potem przyszedł czas na W pustyni i w puszczy o której dziś zamierzam wam co nie co napisać. Okazja do wspomnienia o tej powieści nadarzyła się niedawno. Wydawnictwo Greg wypuściło na rynek przepiękne wydanie dzieła o przygodach Stasia i Nel, które zadziałało na mnie mega zachęcająco i przywołało mnóstwo wspaniałych wspomnień. Nie przedłużając, przejdę już do samej powieści... 


Nie chcę wam zbyt wiele zdradzać, pewnie sami w większości znacie tę historię. Jednak, by stworzyć jakikolwiek zarys całej akcji, muszę napisać tutaj kilka zdań na temat wydarzeń. Głównymi bohaterami książki są czternastoletni Staś Tarkowski i ośmioletnia Nel Rawlison. Akcja powieści rozgrywa się w 1884 roku, głównie w Afryce. Za sprawą spisku uknutego przez Fatmę, dzieci zostają porwane. Staś i Nel mają być kartą przetargową. Oni zostaną uwiezieni, a Fatma, do tej pory przebywająca w areszcie domowym, odzyska wolność. W taki oto sposób rozpoczyna się ta pełna niebezpieczeństw wyprawa. Najpierw dzieci wraz z porywaczami i psem Nel, podróżują przez pustynię w celu spotkania się ze Smainem, mężem Fatmy. Potem do grona więźniów dołącza dwójka murzynów, Kali i Mea. Dzięki dzielności Stasia, dzieci i murzyńscy niewolnicy odzyskują wolność. Niestety czeka ich jeszcze przeprawa przez puszczę, która też do przyjemnych nie należy. Czy wyjdą z tego cało? Ja już wiem i wy pewnie też :) 

W pustyni i w puszczy czytałam po raz pierwszy naprawdę dawno temu. Miałam wtedy dziesięć lat i książka nie do końca trafiła na listę moich ulubieńców. Pamiętam, że strasznie się przy niej męczyłam, w szczególności na samym początku. Potem część dotycząca puszczy jakoś fajnie się rozwinęła i w ten sposób dobrnęłam do końca lektury. Dziś na nowo mogłam przeczytać to arcydzieło i powiem wam, że jestem nim zachwycona i to od początku do końca. Cóż, człowiek dorasta, zmieniają się gusta i upodobania. Nie ukrywam, że mamy tutaj do czynienia z książką niezbyt łatwą, lekką w odbiorze. Jest to naprawdę wymagająca powieść, oczywiście dla takiego dziesięcio, czy jedenastolatka przykładowo. 

 Dla mnie, W pustyni i w puszczy to ciekawa, barwna powieść przygodowa. Sięgnąć po nią mogą nie tylko dzieci, czy nastolatkowie, bo i starsi z przyjemnością przypomną sobie tak interesującą lekturę. Przygód tutaj mamy całe mnóstwo, a główni bohaterowie po prostu dają się lubić. Mnie oczywiście od zawsze imponował dzielny Staś Tarkowski, a Nel rozczulała swą nieporadnością i urokiem. Na szczególne uznanie, jak to u Sienkiewicza, zasługują przepiękne, plastyczne opisy miejsc akcji. Wszystko bez żadnego problemu można sobie wyobrazić, wczuć się w całą historię i być jej wiernym obserwatorem. Zdaje jednak sobie sprawę, iż nie wszystkie dzieci są w stanie polubić W pustyni i w puszczy. Dlaczego? Może przez jej objętość :) Wiem, że taka ilość stron może przerazić, lecz warto się przemóc i chociaż spróbować zaprzyjaźnić się z powieścią Sienkiewicza. 

Książka ta należy do serii Kolorowa Klasyka. Od jakiegoś czasu w mojej biblioteczce można znaleźć namiastkę powieści należących właśnie do tej serii, które prezentują się rewelacyjnie. Z własnego doświadczenia wiem, że egzemplarze z biblioteki nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, a nawet odstraszają młodego czytelnika. Myślę więc, że za tak pięknie wydaną powieść zabraliby się z uśmiechem na ustach. Jest mnóstwo kolorowych, ciekawych ilustracji, jest wyraźna czcionka i odpowiedni podział na rozdziały. W pustyni i w puszczy w takiej wersji, zapewniam, czyta się błyskawicznie. Nowy rok szkolny się zbliża, także warto zakupić dziecku taką lekturę, by mogło ją poznać i wraz z bohaterami wyruszyć w trudną, ale jakże fascynującą podróż. 

                                                                                                         

Znalezione obrazy dla zapytania w pustyni i w puszczy greg

Tytuł: W pustyni i w puszczy
Autor: Henryk Sienkiewicz
Wydawnictwo: GREG
Oprawa: twarda
Liczba stron: 400
Cena: 24.99 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz