piątek, 1 marca 2019

Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania - Stephen Hawking

Stephen Hawking był osobistością, którą chyba nie trzeba dziś nikomu przedstawiać. Geniusz, wybitny fizyk, kosmolog i astrofizyk, któremu choroba nie przeszkodziła w odkrywaniu tego, co jeszcze nie zostało odkryte. Ten człowiek pomimo swej niepełnosprawności, nie odsunął się od ludzi i świata, a starał się żyć normalnie. Mało tego, prowadził badania i popularyzował fizykę w gronie zwykłych zjadaczy chleba. Ba! Potrafił nawet swymi odkryciami i całymi tymi skomplikowanymi sprawami zainteresować młodsze pokolenie. Jestem wielką fanką tego człowieka. Jego śmierć mocno mnie wzruszyła. Na szczęście Hawking pozostawił po sobie sporo ciekawych publikacji, a Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania to jedna z nich. 


Książka ta została wydana po śmierci Stephena Hawkinga. Jednak autor praktycznie do końca swego życia pracował nad tym dziełem, co według mnie już jest ogromnym osiągnięciem. Trzeba mieć w sobie ogromną siłę by walczyć z chorobą, nie zatracić się w smutku, a jednocześnie tworzyć coś wyjątkowego. Bo Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania, to wybitne dzieło, które z pewnością przetrwa wiele, wiele lat i skradnie serca ludzi. W sumie nie zauważyłam w tej książce jakiegoś wyraźnego podziału wiekowego. Oczywiście dzieciaki niniejszej publikacji czytać nie będą, ale młodzież... czemu nie! Wszystko zostało napisane językiem zrozumiałym, pozbawionym zawiłości, których osobiście nienawidzę. Ja z odbiorem książki nie miałam żadnych problemów.

Dzieło przeczytałam dosłownie w jeden wieczór. Wciągnęło mnie niesamowicie, chociaż na co dzień nie sięgam po podobne książki. Zdecydowanie wolę lżejsze powieści, które będą dla mnie odskocznią do uczelni, domowych spraw. Tutaj... zaskoczenie. Pozytywne oczywiście! Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania to zbiór dziesięciu kwestii, na które odpowiedzieć jednym zdaniem i prosto raczej nie sposób. Nad sporą częścią zawartych tutaj zagadnień sama się zastanawiałam, więc bardzo się cieszę, że i Hawking poruszył te kwestie. Czy Bóg istnieje? Czy można przewidzieć przyszłość? Takie pytania też się w książce znalazły i jak sami widzicie, nie są związane tylko i wyłącznie z fizyką, czy zaawansowaną matematyką. 

Hawking stara się odpowiedzieć na te pytania prosto, bez zbędnego rozwlekania tematu, owijania w bawełnę. Mają być krótkie odpowiedzi i takie też są w rzeczywistości. Zrozumiałe dla laika, ale też nie nudzące speca od fizyki, czy innych nauk ścisłych. Tak tworzyć i zaciekawić potrafił tylko Stephen Hawking. Jego ostatnią książkę mogę wam gorąco polecić. Nie zrażajcie się poważną tematyką. W rzeczywistości jest lekko i przyjemnie, lecz poważnie i bez cienia bajdurzenia. 

                                                                                            

 Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania

Autor: Stephen Hawking
Wydawnictwo: ZYSK I S-KA
Oprawa: twarda
Liczba stron: 264
Cena okładkowa: 39
Premiera: 12.11.2018  

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz