wtorek, 2 października 2018

Nieśmiała - Sarah Morant [przedpremierowo]

Witam się z wami w ten jakże pochmurny, senny dzień. Na tak paskudną pogodę lepiej zaopatrzyć się w kilka ciekawych książek, by czas uciekał szybciej i by nuda nas nie dopadła. Dziś mam dla was propozycję ciekawej lektury, która swą premierę będzie miała już jutro. Ja mogłam poznać książkę jeszcze przed jej oficjalnym pojawieniem się na naszym rynku wydawniczym. Po raz kolejny jestem zadowolona z nowości, jakie serwuje nam wydawnictwo Feeria. 
Powieść dla młodzieży, Nieśmiała, autorstwa Sarah Morant, wbiła mnie w fotel na dobre kilka godzin. Zanim jednak opowiem wam o moich wrażeniach po lekturze, kilka słów na temat fabuły wypadałoby zamieścić. Oczywiście bez zdradzania większości tajemnic :)  


Na kartach książki poznajemy nastoletnią Elie, a właściwie Eleonore Coop. Dziewczyna nie ma łatwo w życiu. Mieszka wraz z ojcem i bratem, którego kocha nad życie. Dla małego Kyle'a mogłaby zrobić wszystko. Stara się zapewnić malcowi szczęśliwe dzieciństwo, chociaż sama naprawdę ma ciężko. Elie ma jedną, prawdziwą przyjaciółkę i tyle. Reszta rówieśników traktuje ją w sposób wołający o pomstę do nieba. Elie non stop jest przezywana, wyśmiewana, traktowana jak zło. Dziewczyna stara się unikać tych nieprzyjemnych scen, lecz po prostu czasem nie da się uciec od ludzi, którzy za cel postawili sobie właśnie ją. Przez takie problemy, Elie totalnie zamknęła się w sobie. Nie potrafi rozmawiać z obcymi, ciągle się stresuje, a nawet boi! Wszystko się zmienia, gdy do szkoły przybywa niesamowicie przystojny chłopak. Jason Parker jest podrywaczem, większość dziewczyn chciałaby się z nim umówić, ale on jakoś niespecjalnie zwraca uwagę na nowe koleżanki. Jego zainteresowanie wzbudza tylko... nieśmiała Elie. Chłopak postanawia poznać ją bliżej. Sam też skrywa sporo tajemnic. 

Nawet nie zdajecie sobie sprawy, jak bardzo, ale to bardzo polubiłam główną bohaterkę. Odnalazłam w niej siebie sprzed kilku lat! W szkole też byłam uznawana za dziwadło, wieśniarę i osobę, na którą wszyscy mogą wylewać wiadro pomyj. Czasy liceum wspominam najgorzej... Na tylu okropnych ludzi natknęłam się w ciągu trzech lat trwania tej szkoły, że teraz gdy sobie o tym pomyślę, mam dosłownie gęsią skórkę na rękach. Potem wszystko się zmieniło, zmieniło się przede wszystkim otoczenie, a "królowe" z byłej szkoły, po prostu zniknęły mi z oczu. Ale dość pisania na mój temat, skupmy się na książce!
Tak jak wspominałam, Elie rozumiałam idealnie. Z racji tego, że mamy tutaj nie tylko narrację pierwszoosobową, a wydarzenia poznajemy również z perspektywy Jasona i Tylera (przyjaciela Elie z dawnych lat), jesteśmy doinformowani w stu procentach. Bardzo lubię taką formę przedstawiania historii. Bohaterowie nie mają przed nami żadnych tajemnic!

Nieśmiała została napisana językiem prostym, ale nie do przesady. Mam nadzieję, że wiecie o co mi chodzi ;) Ja już od pierwszych stron nawiązałam nic zrozumienia z autorką, z całego serca kibicowałam głównej bohaterce, aż do zakończenia powieści. Ostatnie kartki przyniosły mi mnóstwo niespodzianek, bo powieść w żaden sposób nie jest przewidywalna. Czytelnik ma okazję do uśmiechu, ale także do otarcia policzka z płynących łez. Ja niejednokrotnie przeżywałam tutaj totalną huśtawkę nastrojów, lecz o to chyba autorce chodziło. Do mojego serducha trafiła i to naprawdę bardzo mocno. Nie sądziłam nawet, że obecnie jakaś młodzieżówka tak przypadnie mi do gustu.
Jak przystało na książkę dla młodych, mamy tutaj oczywiście wątek romantyczny. Jednak jest on tak wspaniale, umiejętnie wpleciony w fabułę, iż nie odstaje od reszty treści, nie budzi w odbiorcy znużenia, zniesmaczenia. 

Cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak gorąco zachęcić was do lektury książki Nieśmiała. Wyobraźcie sobie, że jest to debiut autorki, a jak na debiut, powieść wypadła znakomicie. Nawet jeśli nie macie "naście" lat, jesteście ludźmi dorosłymi, Nieśmiała będzie dla was atrakcyjną lekturą, idealną do jesiennej herbatki i kawałka szarlotki.

                                                                                                    

Okładka książki Nieśmiała

Tytuł: Nieśmiała
Autor: Sarah Morant
Wydawnictwo: Feeria Young
Oprawa: miękka
Liczba stron: 456
Cena okładkowa: 39.90 zł
Premiera: 03.10.2018


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz