środa, 25 kwietnia 2018

Wojna i pokój - Lew Tołstoj

Opowiadałam wam już wielokrotnie, że ostatnio mam chyba jakąś fazę na czytanie klasyki. Postanowiłam, iż należy nadrobić pewne zaległości i zamiast wybierać kolejną nowość, zabrać się za coś, co po prostu wypada znać. Tym razem sięgnęłam po prawdziwą cegiełkę ;) Wojna i pokój Lwa Tołstoja, to z pewnością dzieło, które powinno znaleźć się w naszych biblioteczkach. Pamiętam, że w klasie maturalnej niniejsza pozycja literacka wpadła w moje ręce, ale wtedy czytałam ją "na szybko" i nie byłam w stanie odebrać arcydzieła w odpowiedni sposób. Teraz więc przyszedł czas na odświeżenie wiadomości ;) 


Nie będę wam streszczała całej tej historii, bo ta recenzja musiałaby być bardzo długa i z pewnością bym was zanudziła na śmierć. Ograniczę się więc tylko do kilku zdań na temat dzieła Lwa Tołstoja, jeśli chodzi o samą treść. Wojna i pokój to napisana z rozmachem, bardzo piękna i poruszająca do głębi książka o Rosji czasów wojen napoleońskich. Sytuacja polityczna jest tutaj tłem, natomiast doskonałym uzupełnieniem powieści, są oczywiście wspaniali bohaterowie. Mimo wielu zagrożeń, czyhającej za progiem wojny, oni potrafili się kochać, rozwiązywać osobiste problemy. Żyli tak jak my, całkiem zwyczajnie. 

Wojna i pokój to wybitny obraz warstw społecznych z tamtych czasów. Ileż tutaj jest bohaterów. Musicie stale się pilnować, by nie zgubić sensu powieści, nie zostać w tyle, a dzielnie wraz z autorem zmierzać do finału książki. Jednak nie przerażajcie się tym! Zapewniam was, że jeśli już "traficie w rytm", strony będą wam uciekały w zastraszająco szybkim tempie. Niech was też nie odstraszą gabaryty książki. Bo czasem taką cegłę czyta się o wiele przyjemniej, niż ledwo kilkustronicową wypocinę marnego twórcy. Lew Tołstoj to geniusz, który w sposób niesamowity przedstawia czytelnikowi wszystkie te wydarzenia. 

Jeśli chodzi o bohaterów, to jak się pewnie domyślacie, zostali zaprezentowani w sposób idealny, bez żadnego niedociągnięcia. Ba, w końcu mamy do czynienia z piórem Tołstoja, prawda? Bardzo spodobał mi się wątek Andrzeja i Nataszy, ale było sporo bohaterów takich, którzy okrutnie mnie denerwowali. Kto? Ano na przykład hrabina Rostowa, Piotr... Na szczęście tych pozytywnych znalazłam o wiele więcej, chociaż polubiłam nawet kilka czarniejszych charakterów. 
Wojna i pokój to książka, którą warto czytać z odpowiednim spokojem, raczej w pełnym skupieniu, a nie przy gadającym telewizorze. Tylko wtedy nawiążemy nić porozumienia z autorem, zrozumiemy sens powieści.  

Także jeśli macie ochotę na czytanie czegoś z grupy klasyki, poważniejszego i wymagającego, to oczywiście gorąco polecam wam Wojnę i pokój Lwa Tołstoja. Wydawnictwo Zysk i S-ka zadbało o przepiękne wydanie dzieła, które będzie również zdobiło biblioteczkę. Niby książka ma mieć ciekawą treść, a nie tylko wyglądać, ale co tam!:)

                                                                                                    

 Podobny obraz

Autor: Lew Tołstoj
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Oprawa: twarda
Liczba stron: 812
Cena okładkowa: 54.90 zł
Premiera: 09.04.2018 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz