środa, 10 lutego 2016

Lepiej. 21 strategii, by osiągnąć szczęście


Autor: Gretchen Rubin
Wydawnictwo: Znak
Oprawa: miękka
Liczba stron: 319
Cena okładkowa: 36.90 zł
Premiera: 11.01.2016
Jestem osobą, która ma totalną alergię na wszelakiego rodzaju poradniki. Miałam kilka tego typu książek w swojej biblioteczce, ale szybko podarowałam je rodzinie i znajomym. Zajrzałam do poszczególnych egzemplarzy góra dwa razy, by następnie odstawić je na półkę i nigdy po nie nie sięgać. Być może moja niechęć miała większy związek z zupełnym nietrafieniem na dobry poradnik. Uważałam bowiem, że autor takich dzieł, potrafi tylko pouczać, narzucać mi w jaki sposób mam żyć. Sam pewnie zmaga się z ogromem problemów, a chce "wychowywać" mnie. Dlatego też do lektury książki Lepiej! 21 strategii, by osiągnąć szczęście, podeszłam z ogromną niepewnością, ale i pewną niechęcią. Przekonały mnie jednak pozytywne opinie na temat tego poradnika, oraz sama osoba autorki. Jeśli jej bestsellerem mogły zachwycić się miliony, to nawet i ja muszę sprawdzić, czy Gretchen Rubin słusznie jest wychwalana. Co wynikło z takiej sytuacji? Czytajcie dalej!

Kto z nas ma dzisiaj czas na przyjemności. Nie chodzi mi tutaj o dalekie podróże, czy drogie wakacje, ale drobne, codzienne elementy, wpływające pozytywnie na nastrój człowieka. Dobra książka, kubek gorącej kawy, a nawet wielkie ciacho oblane czekoladą. Kiedy ostatnio wyrwaliście się z domu aby spotkać znajomych i wspólnie posiedzieć przy kieliszku wina? Pewnie dawno temu, bo przecież jutro czeka nas mnóstwo pracy, dzieci same w domu, jakoś nie wypada... Znam to doskonale! Nie dziwcie się więc, gdy kolejny dzień nie wzbudza żadnych pozytywnych emocji. Czujemy zmęczenie, jesteśmy bierni. A gdzie w tym wszystkim miejsce na szczęście? Ten poradnik pozwala odnaleźć właściwą drogę!

Ludziom naprawdę poprawia się samopoczucie, kiedy odkładają rzeczy na miejsce, załatwiają sprawy, z którymi zwlekali, sprzątają i pozbywają się tego, co zepsute lub nieużywane.

W tej książce najpierw odnalazłam siebie. Dopiero potem mogłam przystąpić do wprowadzenia pewnych zmian do swego życia. Autorka nie wymaga od nas szczególnego poświęcenia, wielkich wyrzeczeń. Stopniowo, małymi kroczkami naprawdę osiągniemy to, co zamierzamy. Narzucając zbyt szybkie tempo już po kilku niepowodzeniach, zrezygnujemy z wcześniej zaplanowanych działań. Dlatego Gretchen Rubin umiejętnie uczy nas specjalnego planowania. Jednocześnie niczego nie narzuca, nie uważa się za osobę, która zjadła wszystkie rozumy i jest najmądrzejsza na świecie. To dlatego ten poradnik tak mi się spodobał - autorka nie filozofuje, a zwraca się do czytelnika jak do dobrego znajomego albo nawet przyjaciela!

Gretchen Rubin posługuje się językiem prostym, bez cienia naukowego tonu. Delikatnie naprowadza odbiorcę na właściwe tory, podaje jak na tacy wyciągnięte wnioski, wyniki badań. My tylko musimy z tego skorzystać, a co najważniejsze, chcieć wprowadzić do swego życia określone zmiany. Wiesz ty i wiem ja, że niczego nie da się osiągnąć szybko, bez cienia wysiłku. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, być człowiekiem twardym, ale pozwalającym sobie pomóc. Rubin traktuje nas po bratersku, więc lektura książki nie przysporzy dodatkowych kłopotów. 

Małe kroki są pomocne zwłaszcza wtedy, gdy próbujemy robić coś, co pozornie nas przerasta.

Czego mi w książce brakowało? Jakichś graficznych ozdobników, wykresów, tabelek. Czytelnicy - wzrokowce z chęcią coś takiego widzieliby w dziele Gretchen Rubin. Ułatwiłoby to znacznie odbiór książki, chociaż ze zrozumieniem i tak jest naprawdę dobrze. Pozostaje tylko sięgnąć po książkę Lepiej! 21 strategii, by osiągnąć szczęście i stopniowo wprowadzić zmiany do swego nudnego, czasem pozbawionego radości życia. Dajcie sobie pomóc!

OCENA
4 / 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz