sobota, 13 września 2014

Ludzie w nienawiści.


Autor: Krzysztof A. Zajas
Wydawnictwo: Sonia Draga
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 584
Cena okładkowa: 32 zł
Premiera: 10.09.2014
Czasem mam ochotę sięgnąć po kryminał. Od dłuższego czasu poszukiwałam takiego, który przynajmniej w jakimkolwiek stopniu wyróżniałby się wśród tych mi znanych. Nie chciałam czytać o kolejnych morderstwach, ucieczkach, gdzie akcja rozgrywałaby się gdzieś poza granicami naszego kraju. W momencie gdy dowiedziałam się, że wydawnictwo Sonia Draga ma zamiar wydać kryminał z akcją osadzoną w bliskich mi terenach, z wielką niecierpliwością oczekiwałam na jego premierę. Doczekałam się, przeczytałam książkę i ... proszę o więcej ! 

'Ludzie w nienawiści' stanowi pierwszy tom Trylogii grobiańskiej. W części pierwszej po części poznajemy komisarza Andrzeja Krzyckiego, na więcej szczegółów autor nie może sobie pozwolić. Jak się pewnie domyślacie, głównym tematem książki są morderstwa, a raczej zbiór brutalnie pozbawionych życia ofiar. Wszystko zaczyna się od tajemniczej śmierci kierowcy quada w podkrakowskich Skałkach. Identyczny los czeka na kolegę zmarłego, tyle że ten drugi został dosłownie zadźgany nożem w gondoli balonu nad Wisłą. I to właśnie on tuż przed swą śmiercią dzwoni do komisarza Krzyckiego, z wielkim błaganiem o pomoc. Niestety Andrzej nie trafia na miejsce w odpowiednim czasie, także morderca wykonuje swą pracę wprost idealnie. Wraz z biegiem czasu na jaw wychodzą zadziwiające fakty. Te dwa współczesne morderstwa okazują się mięć związek z tym sprzed trzech lat. Ofiary łączy jedno ... ich śmierć była jakby karą za zuchwalstwo i życie poza prawem. Kim jest tajemniczy mściciel, który za wszelką cenę chce oczyścić świat z wszelakich szumowin ? Przed Krzyckim stoi nie lada wyzwanie, a pojawienie się kobiety z Warszawy nie będzie wybawieniem z sytuacji, lecz dodatkową porcją problemów. 

Książkę przeczytałam jednym tchem i już z niecierpliwością czekam na drugi tom. Polubiłam osobę Andrzeja Krzyckiego, chociaż zwykle za takimi komisarzami grającymi pierwsze skrzypce w kryminałach zbytnio nie przepadam. Dzięki autorowi mogłam wreszcie poznać okolice Krakowa od zupełnie innej strony, nie takiej wycieczkowej. Tutaj pędzę na złamanie karku policyjnym radiowozem, zaglądam w najciemniejsze uliczki, szukam wspólnie z bohaterami śladu mordercy, czekam na rozwiązanie sytuacji. Zajas trzyma czytelnika w napięciu praktycznie do ostatniej strony, sama postać Mściciela została scharakteryzowana naprawdę świetnie, aż sama miałam ciary na myśl o spotkaniu z takim człowiekiem :)

Dzięki książce 'Ludzie w nienawiści' odbywamy podróż wgłąb ludzkiego umysłu. Dowiadujemy się do czego zdolny jest człowiek w momencie chęci zemsty, jak w prosty sposób zaciera się cienka granica pomiędzy sprawiedliwością, a wielkim pragnieniem mordu. Funkcjonariusze Zajasa nie wymądrzają się na każdym kroku, ale zręcznie przeprowadzają czytelnika przez cały proces wyjaśnień. Autor posługuje się lekkim i przyjemnym w odbiorze językiem, zawiłości w fabule nie jest dużo, co stanowi pewną unikalność w tego typu pozycjach. 
Tej książki nie można czytać po jednym rozdziale. Jeśli rozpoczniecie lekturę, będziecie dosłownie gnać przez wszystkie strony, a zakończenie naprawdę was zaskoczy. Macie jeszcze jakieś opory przed sięgnięciem po książkę 'Ludzie w nienawiści' ? Mam nadzieję, że nie ! 

OCENA
5 / 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz